четвъртък, 17 март 2011 г.

Българската Фейсбук революция

Оригинална снимка: www.gorivo.net , колажът е мой.
Още в началото, искам да направя уговорката, че е трудно да се анализират процеси, които все още са в развитие. Все пак темата за протестите срещу цените на горивото е изключително актуална и искам да споделя настоящите си впечатления.
Протестът срещу високите цени на горивата  е типичен пример за това как гражданите използват новите технологии и в частност социалните мрежи, за да изразят гражданско мнение или по-скоро да изискат политическо действие. Граждани се координираха чрез Фейсбук и организираха офлайн протест.
Няма да се спирам на самите искания и до колко са основателни. Фокусът е това което наричам е-политика или как се използват новите медии за граждански цели.
Има ли връзка между арабските революции и българския протест?
Никакви директни аналогии не са уместни. В арабския свят протетите бяха антиситемни, за основна промяна на установения политически ред и затова бяха наречени революции. У нас сме свидетели на протест, който има искания към системата. Изсиква се от правителството да намали цените на горивото. Протестиращите използват демократичното им право на протест.
Все пак допускам, че част от протестиращите са психологически повлияни от това което се случи в Египет. Когато знаеш, че някой някъде успява да свали цял режим, чрез организация в интерент, дори подсъзнателно се окриляваш, че нещо подоно е възможно и при теб.


Какви онлайн инструменти използват протестиращите?
1. Facebook: Идентифицирах две основни Фейсбук групи, чрез които координаторите (както сами се наричат) разменят информация за мястото, времето и формата на протестите. Едната се казва „НЕ! на високите ценина горивата” и има 18 359 члена, а другата „Искаме гориво на нормалнацена!” с 16 075 члена. Като водеща се очертава първата група, която само за един ден увеличи броя на участниците с 935 човека (от 15 до 16 март).
 В групата са посочени официалната интернетстраница на протеста и специално създаден скайп акаунт, за по-добра координация. Във Фейсбук групите са направени отделни събития за всеки град, които посочват дата, час, място и отговорници. Дискусията в групите върви изключително динамично. Постоянно се публикува актуална информация, а коментарите под публикациите достигат от няколко стотин до над хиляда. Това е същински „атомен” кипеж, аз лично не съм виждал друга група с хиляди коментари!
Скрийншот от групата, на който съм подчертал броя на коментарите с червено.

Така протестиращите изграждат мрежова структура. За всеки град, всеки от възлите е независим в конкретните си действия от центъра. Ето защо могат да покрият територията на цялата страна без дори да са се виждали.

2. Интернет сайт. Сайтът решава основния въпрос за легитимността на главните координатори. Той гарантира, че протестите не са ръководени от структури в сянка и категорично се разграничава от всякакви партийни централи. На сайта са посочени споменатите по-горе фейсбук групи като единствено истински и легитимни. Има секция снимки, качени са и клипове. Основната роля на сайта обаче си остава легитимиращата. 

3. Интересно е използването на Скайп. Един инструмент, който не присъства в повечето анализи за онлайн активност. Основния проблем при него е, че не е публичен. От своя страна позволява добра връзка между координаторите за отделните градове.

Впечатление прави отсъствието на туитър, която пък в арабския свят имаше по-сериозна роля от фейсбук.

Какви са връзките между протестиращите?
Способността на една онлайн група да премине в офлайн действия зависи най-вече от връзките между членовете й. В повечето случаи интернет създава слаби връзки и затова повечето каузи си остават само във виртуалното. В случая, смятам, че има предварително изградени силни връзки. Самите протестиращи са членове на автофорумите, които от години имат свои онлайн платформи, в които си помагат със съвети, разменят авточасти, организират сбирки. Тук става въпрос не просто за случайна тълпа, а за дълготрайни общности, които са изградени на база общи интереси.

Какво постигнаха досега?
До момента станахме свидетели на един ефективен протест, който затрудни работата на някои бензиностанции в цялата страна. В момента организаторите призовават за втори подобен протест на 27.03, който ще бъде показателен за дълготрайната ангажираност с каузата. 
За протеста на 27-ми си мисля две неща: Първо, полицията може би ще е доста по-твърда с цел сплашване и прекратяване на вълненията. Второ, след като първия протест беше организиран главно в интернет, той получи отразяване в традиционните медии. Така се задвижва един вече познат процес на взаимоотразяване между телевизия и фейсбук, който създава медиен резонанс и води до усилване на шума от събитието. Тоест, за втория протест можем да очакваме по-широко включване и оттам по-сериозни последици, но това е само предположение.

Засега ще наблюдавам как ще се развиват нещата и ще разширя статията.

Няма коментари: