Графика за относителен дял на броя феновете на политичските лидери във Фейсбук |
Отново срещнах известни трудности с определянето на легитимността* на профилите** (заради липсата на препратка от официалния сайт), но въпреки това стигнах до определени резултати. Данните са към дата: 25.02.2011.
Забележките, които трябва да направя са значителни.
Профили на Бойко Борисов има няколко. Един от тях е с внушителните над 100 000 почитатели. Партийните функционери обаче не използват този огромен ресурс и са оставили страницата без администрация, при което политическите опоненти се упражняват в красноречие срещу премиера. Друг профил на Борисов, но изписан на латиница събира 140 929 фена, но и той изобилства от разнопосочни коментари на фенове, които трдно могат да се определят като политически.*** По тази причина за легитимен признах друг профил. Той има само 1201 фена, но се поддържа с актуална информация и спрямо критериите, които възприех изглежда легитимен.
По подобен начин стоят нещата при лидера на ДПС, Ахмед Доган. Той има група, която притежава характеристиките за легитимност, но не се администрира. Това води до множество анти-Доган постове. Създава се впечатление, че по-голямата част от 5431-мата фена са се регистрирали, за да излеят гнева си срещу Лидера на ДПС.
В синхрон с липсата на официален профил на партия БСП липсва и такъв на лидера й Сергей Станишев. За него не намерих дори профил създаден от фенове, при което в графата брой фенове записах 0. Тази слаба активност на БСП във социалната мрежа Фейсбук може да се обясни с факта, че в своя официален сайт партията има собствена социална платформа, която ще бъде обект на анализ в друга статия.
Графика за абсолютен брой фенове. |
При останалите трима Иван Костов, Мартин Димитров и Яне Янев няма проблем при установяването на легитимността. Те се радват на подкрепата, съответно на 11 353, 1594 и 1353 фена.
Макар, че типът на това изследване е по-скоро количествен (интересуваме се главно от боря фенове), а не качествен (какво се случва в съответния профил) искам да отлича профила на Иван Костов. Той се администрира изключително професионално, като редовно и навременно се актуализира с изявите на лидера. Редовно се пуска информация и за бъдещи участия, така че предварително да се създаде очакване за нова информация.
Сравнение межд относителните дялове на броя фенове, съответно за партиите(горе) и лидерите (долу) |
Заключенията направени в публикацията за брой фенове на партиите са валидни и за профилите на политиците. Все още никой от лидерите на партии не се е престрашил да започне да говори на привържениците се от първо лице, единствено число. Предпочитат да използват тип: страница, който не е толкова личен. Липсва по-тясна интеграция на партийните сайтове със социалните медии.
*под легитимност разбирам дали профилът се поддържа от официални партийни структури или е създаден от фенове или противници. Най-общо критериите, които избрах за да определя легитимността са: име, официално партийно лого, съдържание в профила, администратор, актуализация. Според мен, основният проблем с легитимността идва от липсата на връзка от официалната страница на партията към профилите и в Фейсбук.
**профил в платформата на Фейсбук може да бъде три типа. Личен профил (такъв какъвто си правим ние като физически лица), страница или група. Това е взето в предвид и когато използвам тези термини имам предвид точно това.
***текстът в този цвят е добавен на 28.02.11, защото посочения профил открих след първоначалното публикуване на статията.
***текстът в този цвят е добавен на 28.02.11, защото посочения профил открих след първоначалното публикуване на статията.
Няма коментари:
Публикуване на коментар